Mencari Diri Sendiri ...

Kita kembali kepada LATIHAN semula iaitu mencari DIRI SENDIRI yang berdiri dengan sendirinya itu.

Setelah kita dapat MENEMUI JALANNYA PERNAFASAN kita yang turun naik itu yang berasal dari dalam, maka DENGAN MEMATIKAN SEGALA TENAGA kita yang ada, kita CUBA MENURUTKAN TURUN NAIKNYA PERNAFASAN kita itu, dengan pengertian kita MULAI MEMAKAI atau MENGGUNAKAN TENAGA DARI DALAM iaitu TENAGA YANG MENYEBABKAN TURUN NAIKNYA PERNAFASAN kita.

Lancarnya latihan kita dan sampai kepada MENINGKATNYA PERGERAKAN yang dibawakan oleh DAYA TENAGA YANG BERASALKAN DARI JALANNYA PERNAFASAN kita bergantung kepada pandainya kita membawakannya. Untuk dapat membawakan sampai mengerti, ialah pandainya kita MENYERAHKAN SEGALA SESUATU apa yang ada pada kita KEPADANYA iaitu pada YANG BERDIRI DENGAN SENDIRINYA itu.

DIA akan bebas bergerak, kalau apa yang ada pada kita teleh dipunyainya dan dikuasainya, dengan pengertian kalau tadinya kita menganggap Dia kepunyaan kita, maka adalah sebaliknya yang terjadi iaitu JADIKAN KITA MENJADI KEPUNYAANNYA.

Setahu kita, DIA telah ada bersama kita dan adalah Dia itu kepunyaan kita, KURNIA atau ANUGERAH yang Maha Esa lagi Maha Besar kepada kita. DIA datang dariNYA dan akan kembali kepadaNYA pula. Dan adalah kedatangannya kepada kita untuk Kesempurnaan Kejadian kita. Dan tidaklah sempurna kita rasanya, kalau kita tidak mengetahui, mengenal dan MENEMUInya.

Adalah DIA langsung dari Yang Maha Esa dan adalah keadaan kita dijadikan dari yang telah dijadikan. Tingkatnya juga lebih tinggi dari kita kerana DIA ASLI ( original ) dan kita dari yang dijadikan, sungguhpun yang menjadikan kita itu Tuhan Yang Maha Esa juga.

Satu ASAL, tetapi berlainan KE-ADA-AN. DIA ada tetapi tiada, kita ada dan nyata, DIA yang telah berada bersama kita, bahkan terkandung didalam batang tubuh kita, kenapa kita tidak dapat menemuinya ? Tuhan telah memberikannya kepada kita untuk HIDUP bukan untuk MATI.

Jadi nyatalah sudah ada KELEBIHANNYA dari kita dan Rahsia Hidup dan kehidupan kita padanyalah LETAKNYA. Dan kalau kita ingin hidup bahagia, tentu DIA MESTI KITA CARI dan KITA TEMUI, seperti telah dikatakan diatas, PADANYALAH TERLETAK RAHSIA HIDUP itu.

Untuk mengetahui dan MENEMUInya tentu lebih dahulu harus kita pecahkan soal antara kita dengan DIA dengan jalan MEMISAHKAN YANG SATU DENGAN YANG LAIN, iaitu antara BADAN dan DIRI atau antara DIA dan AKU.

Latihan yang kita bawakan dengan mematikan badan sebelum mati sebenarnya mendatangkan sudah PERMULAAN PERPISAHAN, kerana dengan perbuatan kita itu maka tinggallah YANG HIDUP.

Perbuatan kita dengan latihan itu ialah kita meninggalkan YANG HIDUP oleh kerana kita hendak mengetahuinya dalam KE – ADA-AN yang sebenarnya. Sebelum kita dapat menemui dan MENGUASAInya kita tidak dapat yang sebenarnya.

Untuk itu hendaklah kita TERUS BERLATIH dan BERLATIH mencarinya SAMPAI ADA PANCARAN KELUAR DARI HUJUNG JARI JARI kita. Dengan telah dapatnya kita MERASAKAN PANCARAN YANG KELUAR DIHUJUNG JARI JARI kita itu beerti DINDING TELAH TEMBUS dan RAHSIA TELAH TERBUKA dan tugas kita ialah MEMPELAJARInya lagi dengan pengalaman pengalaman atau PERCUBAAN PERCUBAAN.

DIA adalah HAKMILIK kita dan tiadalah orang lain berhak atasnya. Kenapa tidak kita pergunakan Hakmilik kita Yang Amat Berharga itu ?

Pendirian kita ( selama ini ) selain SALAH kerana tidak berpegang pada DIRI barang yang hidup, melainkan kepada BADAN barang yang mati. Yang TERANG ada pada kita dan yang GELAP pun ada pada kita. Kenapa berpegang kepada itu yang GELAP ? SIANG ada pada kita MALAM pun ada pada kita.

SIANG adalah TERANG dan Yang Terang adalah DIRI dan MALAM adalah GELAP dan Yang Gelap ialah BADAN. Siterang letaknya DIDALAM dan Sigelap letaknya DILUAR. MASUKKAN itu MALAM kepada SIANG dan MASUKKAN itu SIANG kepada MALAM. Datangkanlah itu YANG HIDUP dari YANG MATI dan YANG MATI dari YANG HIDUP. KELUARKANlah Yang Didalam dan KEDALAMKANlah Yang Diluar.

UNTUK itu REZEKI yang TIDAK TERDUGA-DUGA dan TERBILANG banyaknya yang akan kita PERDAPAT.

Semua orang takut mati kerana SALAH MEMAHAMI HIDUP. Dia takut ditinggalkan Hidup. Dari itu makanya dia takut mati. Mereka mereka SALAH PEGANG, salah tangkapan berpegang pada Yang Mati YANG DIANGGAPnya Yang Hidup

Sebenarnya Hidup, tidak diperdulikannya selama ini. Bagi kita berpegang pada Yang Hidup tidak akan takut mati kerana bagi kita Yang Hidup itu mestilah TIDAK ADA MATInya. Adalah DIA itu KEKAL dan ABADI mungkin BERPINDAH – pindah tempat.

Pembawaan hidup mereka mereka yang seperti itu menuju kepada kematian dan perjalanan hidup yang kita bawakan menuju kepada hidup yang kekal dan abadi untuk kembali kepengkalan.

Perlalanan mereka KEBAWAH ( manakala ) perjlanan kita ( pula ) KEATAS. Mereka MENUJU KEMATIAN manakala kita pula MENUJU KEHIDUPAN YANG KEKAL dan ABADI.

Perjalanan kita BESERTANYA ialah kita telah mati sebelum dimatikan, telah pergi sebelum dipanggil dan AKU telah kembali dari SANA.

AKU telah MENEMUINYA setelah engkau menemui AKU dan BATAS Aku dengan DIA ialah seperti batas antara Engkau dengan Aku iaitu JAUH TIDAK BERANTARA dan DEKAT TIDAK BERBATAS. Engkau yang tadinya DINDING bagiku untuk menghubungi dan MENEMUInya satelah dapat menghubungiku dengan CARA PEMECAHANMU, maka TERBUKAlah JALAN bagiku untuk menghubungi dan menemui NYA, kerana pintu telah terbuka bagiku.

Engkau Aku bawa serta kerana cinta kasih sayangku tertumpah padamu dan adalah ENGKAU ITU BADANKU. Kita tidak akan berpisah kecuali kalau dipisahkan oleh Yang Maha Kuasa. Dari itu KUASAILAH AKU supaya apa yang ada padaku menjadi KEPUNYAANMU.

Bagaimana cara menguasainya ? Mudah sahaja. Cintailah, kasihilah dan sayangilah AKU. Bagimanakah cara mencintai, mengasihi dan menyayanginya ? AKU tidak pinta apa yang tidak ada padamu, cukuplah kalau engakau SERAHKAN APA YANG ADA PADAMU KEPADAKU dan untuk itu akan AKU serahkan pula apa yang ada padaKu sehingga AKU menjadi kepunyaanmu dan engkau menjadi kepunyaanku.

Kedalam Engkau yang berkuasa, keluar AKU dimuka. Tadinya sebelum engkau mengenal Aku maka adalah AKU NYAWAMU. Setelah Engkau telah dapat mengenal AKU, maka tahu Engkau yang bahawa AKU ini sangat berguna padamu. Engkau ketahui bahawa seluruh kehidupanmu BERGANTUNG PADAKU. Setelah Engkau menemui AKU, maka Engkaulah lebih kenal padaku.

AKUlah yang akan menjadi Engkau dan Engkaulah yang akan jadi AKU. AKU dan Engkau sebenarnya SATU dan memang kita satu. Ilmu pengetahuan yang memisahkan kita. Dan AKUlah kita, AKU LUAR dan DALAM.

Selama ini Engkau berjalan sendiri dengan tidak memperdulikan AKU. Sekarang setelah Engkau menemui AKU, apa lagi kita telah menjadi AKU maka kalau Engkau berjalan ikut sertakanlah AKU dan kalau AKU berjalan akan mengikut sertakan Engkau pula. Satu arah, satu tujuan dan satu tindakan. Selama ini kita berjalan pada jalan sendiri – sendiri.

Sekarang kita kenal mengenal satu sama lain. Selapik seketidur, sebantal, sekalang hulu, sehina, semulia, kelurah sama menurun, kebukit sama mendaki, sikit senang sama-sama kita rasai.

Apa yang tidak ada padaKU, ada padamu dan apa juga yang tidak ada padamu ada padaku.

Engkau selama ini sudah jauh berjalan sendiri dengan tidak mengikut sertakan AKU, walaupun Aku sentiasa berada bersamamu. Dalam banyak hal AKU menderita kerana AKU yang merasakannya.

Sekarang AKU berjalan dan Engkau Aku ikut sertakan. Tugasmu hanya menurutkan dan mempelajari hasilnya untuk kita. Engkau yang tadinya tidak tahu setelah mempelajari perjalananku akan banyak mendapat yang Engkau tidak ketahui selama ini.

AKU yang berbuat, Engkau yang melakukan dan hasilnya untuk KITA. Bahagiamu terletak PADAKU dan bahagiaku padamu. AKU sangat merasa bahagia kalau yang AKU perbuat dan lakukan besertamu menghasilkan yang memuaskan.

Lambat laun Engkau akan mengenal AKU yang sebenarnya. Dan adalah perbuatanku bagimu namanya ILMU. Oleh kerana Aku GHAIB sifatnya maka namanya ILMU GHAIB.

Rahsia kandungan telah terbuka dengan hasil dari latihan latihan yang telah kita lakukan iaitu keluarnya pancaran yang terasa betul pada hujung KUKU kita, hujung jari jemari kita. Dan kita telah melahirkan kandungan kita sendiri.

Yang melahirkan kita dan yang dilahirkan kita pula. Kita yang telah terlahir itu ialah DIRI YANG BERDIRI DENGAN SENDIRINYA, bergerak dan berjalan dengan sendirinya, akan tetapi duduk ditempatnya.

Keluarnya dari badan kita melalui saluran saluran tertentu yang bernamakan pancaran yang setelah sanggup menebus alam sendiri akan sanggup pula menembus alam lain, kalau kita telah dapat menguasai dan mengetahui akan RAHSIANYA yang sebenarnya.

Ibu melahirkan kita sebagai seorang manusia lengkap dengan pembawaan dan kelahiran kita mengandung pembawaan itu untuk hidup. Untuk melanjutkan jalannya kehidupan kita supaya dapat menikmati Kebahagiaan Hidup, maka adalah tugas kita melahirkan kandungan kita iaitu pembawaan dari Rahim ibu.

Kebahagiaan hidup yang kita alami di Rahim ibu semasa dalam kandungan ibu ialah dengan hidupnya bonda mengandung atau dengan dua ( 2 ) keadaan hidup, iaitu pertama yang mengandung dan yang kedua yang dikandung.

Sebelum kita dapat melahirkan kandungan kita itu sampai akhir hayat kita, maka senantiasa akan panjanglah jalannya kehidupan kita yang kita rasai, kerana melakukan hidup sendiri. Maka untuk kesempurnaan jalannya kehidupan kita lahirkanlah kandungan sendiri. Kelahirannya mendatangkan HIDUP BARU bagi kita dan seimbangkanlah jalannya kehidupan kita.

Kita telah bertahun-tahun berjalan sendiri-sendiri mengharungi lautan hidup yang tidak bertepi itu. Maka pergunakanlah jalan hidup yang baru kita perdapat itu.

Bila itu HIDUP tidak kita pergunakan tidak perlu disesalkan kalau satu saat nanti kita ditinggalkannya.

Dengan telah melahirkan kandungan itu kita telah menjadi manusia baru dengan tenaga baru.

151 comments:

  1. macammana nak berhubung dgn tuan...saya berminat dgn blog ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam tuan,
      hamba hanyalah seorang fakir, payah untuk dihubungi ...

      Delete
    2. salam tuan waris naning sya sangat ingin mengenal diri mohon di bimbing tata cara nya.email sya gunawan.bjm80@gmail.com

      Delete
    3. salam tuan waris naning sya sangat ingin mengenal diri mohon di bimbing tata cara nya.email sya gunawan.bjm80@gmail.com

      Delete
  2. bagaimana saya bisa menguhubungi panjanengan penulis artikel mencari diri sendiri?? matur nuwun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hubungi saja hamba di sini. Insya Allah ...

      Delete
    2. Assalammualaikum wr, wb, Salam Tuan, bila Tuan berkenan tolong email ke kek.ckd.ibnu@gmail.com tentang tata cara yang paling ringkas n mudah untuk kita dapat menemui Sejati Diri kita, karena saya dalam pelajari hal itu.

      Atas bantuan n perhatian Tuan saya ucapkan banyak terima kasih.
      Wassallam

      Delete
  3. assalamualaikum bapak waris naning,,
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri,,,
    jika tidak keberatan email ke dyusuf18@gmail.com,,
    wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..Bagaimana mau mengenal diri? chipdteach@gmail.com

      Delete
    2. Assalamualaikum..Bagaimana mau mengenal diri? chipdteach@gmail.com

      Delete
    3. Mohon pencerahannya tuan.
      Adiecobar4gmail.com

      Delete
  4. Assalammualaikum wr, wb, Salam Tuan, bila Tuan berkenan tolong email ke aidil.arsya@gmail.com tentang tata cara yang paling ringkas n mudah untuk kita dapat menemui Sejati Diri kita, karena saya dalam pelajari hal itu.

    Atas bantuan n perhatian Tuan saya ucapkan banyak terima kasih.
    Wassallam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam tuan Aidil Arsya,

      Insya Allah ... saya emailkan ...

      Delete
    2. Diri yg sebenartu yg mna tuan tlong email ya asdar.bugis123@gmail.com

      Delete
  5. assalamualaikum bapak waris naning,,
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri,,,
    jika tidak keberatan email robby.nmh@gmail.com
    wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam tuan Robby Noordiansyah,

      Insya Allah saya emailkan ...

      Delete
    2. alhamdulillah, emailnya sudah saya terima, terimasih tuan, jazzakumullah, bolehkan saya terus berkomunikasi dengan tuan, selama perjalanan ini..

      Delete
  6. Assalamualaikum Bapak Waris Naning, salam kenal. Mohon arahan dan bimbingan dalam melahirkan diri sejati. Kalo tidak keberatan tolong emailkan tata cara melahirkan diri sejati tsb ke : salsaayufadhila@gmail.com.
    Trimakasih sblumnya

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum,saudaraku jika berkenan tolong kirim ke email saya anugrah.alhabshy@gmail.com cara mengenal diri.terimakasih

    ReplyDelete
  8. sangat bermanfaat ilmunya. Jarang ada artikel yang sebegini bagus. saya sgt ingin ketahui apa rahsia disebalik rahsia semua ini. Alangkah bahagianya saya jika dpt mengenal diri ini. Ingin matikan diri sblm datangnya mati. Mohon tuan Waris naning email pada saya jua ilmu mengenal diri ini pada email saya m.firdausamirudin@gmail.com. Moga lebih ramai sahabat mendoakan saudara.

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum bapak waris.....mohon diberi petunjuk belajar mencari diri....
    jika tidak keberatan diemail ke maksum98@gmail.com....
    Wassalam

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum,saudaraku jika berkenan tolong kirim ke email saya anugrah.alhabshy@gmail.com cara mengenal diri.terimakasih

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum bapak waris naning,,
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri,,,
    jika tidak keberatan email ke putraone2003@gmail.com,,
    wassalam

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum bapak waris naning,,
    semoga selalu dalam lindungan Allah SWT.
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri,,,
    jika tidak keberatan email ke tommyhiola@gmail.com
    wassalam

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum tuan... pohon tunjuk ajar dalam mengenal diri.. dakuriang@gmail.com terima kasih..

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Tuan..sy ingin sekali belajar mencari diri..mohon diberi tunjuk ajar..jika tidak keberatan email kn ke mohd.azmi84@yahoo.com
    semoga diberkati..

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum tuan warisnaning.. Saya mohon beri petunjuk untuk mencari jari diri sendiri ,,,
    Kalau tidak keberatan tolong email kan ke adiprasetyaedo27@gmail.com
    Semoga berkah amin

    ReplyDelete
  17. assalamualaikumm..
    mhomhon petunjuk amalannya pak warisnaning, sudi lah kiranya keikhlasan bapak membantu saya ini email saya: mutarifsrg@gmail.com

    wassalam
    terimakasih..

    ReplyDelete
  18. terimakasih kepada pembuat artikel sangat bermanfaat semoga allah menghapuskan dosanya amin

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum. Mohon ijin mempelajari tulisan bapak, dan jika tak keberatan mohn sy juga dapat di bagi ilmu mengenal diri, terutama kunci rahsia masuk kedalam hakikat diri, ke email sy : guspalem@gmail.com, terima kasih

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. Mohon ijin mempelajari tulisan bapak, dan jika tak keberatan mohn sy juga dapat di bagi ilmu mengenal diri, sy ke email arsitektur.design@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum tuan guru mohon petunjuknya, saya benar2 sangat tertarik mempelajari ilmu kaji diri ini apakah awal permulaannya yang harus saya pelajari sehingga benar2 saya mengenal diri ini jika tuan guru berkenan mohon emailkan ke fendi.salim2@gmail.com terimakasih sebelumnya
    Wasalam

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum tuan saya ingin mengenal diri boleh email kat saya mr_abadi8284_1221@hotmail.com terima kasih..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum tuan saya ingin mengenal diri boleh email kat saya mr_abadi8284_1221@hotmail.com terima kasih..

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum tuan saya ingin mengenal diri boleh email kat saya mr_abadi8284_1221@hotmail.com terima kasih..

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum tuan,jika tidak keberatan,emailkan kepada saya ilmu mengenal diri.terima kasih....azwan2214@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum tuan... Boleh email kpd saya bagaimana ilmu mengenal diri ini ... Jika diizinkan boleh saya bertanya kpd tuan...email saya : ermanpbpj@gmail.com... Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum Tuan, saya hamba yang fakir ilmu ingin bertanya Rahsia Allah ada pada diri Sendiri, sudi kiranya email pg.ali278@gmail.com

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum tuan, alhamdulillah dgn izinNya dapat layari blog bapak ini, mohon tuan dapat emel ke dexpv6@gmail.com; ditunjukkan jalan & cara menemui diriku aka melahirkan diri@ tiflul ma'ani , muga dirahmati Allah swt hendakNya.

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum Sahabat waris naning
    Hamba dari Johor mohon bimbingan guru
    shmshzn@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Sahabat waris naning
    Hamba dari Johor mohon bimbingan guru
    shmshzn@gmail.com

    ReplyDelete
  31. salam, mohon juga di emailkan ke badrul68@gmail.com cara untuk mencari diri sendiri

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Tuan. Hamba berminat dengan penulisan Tuan dan mohon izin emailkan hamba cara menemukan Diri Ini. Email saya nuantua@gmail.com. Terima kaseh Tuan

    ReplyDelete
  33. assalamu alaikum, tuan. mohonlah sudi memperjelas cara praktiknya agar dapat diamalkan dengan benar dan bermanfaat ke email abdi69.ah@gmail.com . terima kasih.

    ReplyDelete
  34. As salam tuan warisnaning. Mohon diberi tunjuk ajar cara2 utk mengenal diri. Moga2 bkesempatan mempelajari LATIHANnya.tkasih tuan

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum tuan guru..mohon di tunjuk ajar dari tuan guru..ilmu mengenal diri..mengenal sang pencipta allah s.w.t.

    ReplyDelete
  36. semua manusia pasti biSa menemukan zat Allah dengan cara niat yg tulus,ikhlas dan suci dari dosa. dan guruku mengajarkan aku untuk berpuasa 21 hari. buka cuma magrib saja dengan minum air cuma 1 gelas itu pun gelasnya di balik. insya Allah kita akan mengenal diri kita sendiri. dan akan jelas siapa dan di mana Allah berada.
    Amiiin Amiiin Amiiin Ya Robbal'alamin,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud dari gelas dibalik itu bagamana,mohon penjelasannya.trima kasih salam

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalm mualikum sudi kiranya bpk waris naning smskan ilmu mengenal diri ini pak ke komer sy ini 081250499124

      Delete
  40. Pak naning mohon kirimkn petunjuk mengenal dini ini, sudi kiranya kirimkn ke email k inulelang@gmail.com

    ReplyDelete
  41. Mohon maaf kalo tuan berkenan membagi ilmu ttg pencarian jati diri ke email saya mascatur1774@gmail.com terimakasih sebelumnya saya haturkan

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum bapak waris naning,,
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri,,,
    jika tidak keberatan email zahr_don78@hotmail.com
    wassalam

    ReplyDelete
  43. Assalamu'alaikum bapak warisnaning. mohon belajar dan bimbingan utk melahirkn diri sebenar diri. jika tak keberatan email: azizkhalilpwtc@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum . Minta petunjuknya pak
    Email nurullebsi77@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Asalamualaikum. mohon untuk saya belajar. email: norak69@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum Bapak Warisnaning, mohon diemail juga Pak tentang cara mengenal diri sendiri ke email sy ishakjrinx@yahoo.com wassalam

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum Bapak Warisnaning, mohon diemail juga Pak tentang cara mengenal diri sendiri ke email sy ishakjrinx@yahoo.com wassalam

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. Assalamu'alaikum bapak warisnaning. mohon belajar dan bimbingan utk melahirkn diri sebenar diri. jika tak keberatan email: ayahabdinaila@gmail.com

    ReplyDelete
  50. assalamualaikum wr wb
    pak naning,tolong jelaskan at tunjuk ajar pada saya,spy sy paham ttg mengenal diri,cara paling mudah utk mengenal diri,agar dg bisa dn benar ttg sy mengenal diri maka benar pula sy melihat dn menggenal Tuhan sy.
    mohon kirim ke gmail sy;
    sadonaganteng@gmail.com
    sblm dn sesudahnya sy ucapkan terimakasih.
    wassalam

    ReplyDelete
  51. jln yg cepat utk bisa mengenal diri hanya melalui tafakkur.

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum... Smoga bpk waris naning " sang fakir yg mencari jalan pulang " dalam keadaan sehat walafiat, Aamiin. Sudilah kiranya Bapak meng-email lebih dalam lagi apa dimaksud di atas sebagai " pengenalan diri " yg sesungguhnya. Ke abdrajab78@yahoo.com

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum... Smoga bpk waris naning " sang fakir yg mencari jalan pulang " dalam keadaan sehat walafiat, Aamiin. Sudilah kiranya Bapak meng-email lebih dalam lagi apa dimaksud di atas sebagai " pengenalan diri " yg sesungguhnya. Ke abdrajab78@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Salam santun Bp Waris jika ada RidhoNya
    Saya berharap bisa dipertemukan walaupun bimbinganNya sekedar Kalam ke adisomantrid@gmail.com

    ReplyDelete
  55. Salam santun Bp Waris jika ada RidhoNya
    Saya berharap bisa dipertemukan walaupun bimbinganNya sekedar Kalam ke adisomantrid@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum pak. mohon bantu dibimbing dalam pencarian saya. valdirey17@gmail.com

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum,,ini tidak salah lagi,sama persis yg di ajarkan guru saya..semoga bermnfaat untuk semua..

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum Tuan Waris. Bimbinglah hamba ke jalan untuk mengenal diri yang hakiki sesungguhnya DIRI inilah jambatan untuk mengenali yang MAHA KUASA. Ini email hamba Tuan. agus_alwi@outlook.com
    Semoga Tuan ialah hamba, hamba ialah Tuan mendapat keredhaaa-NYA. Aamiin

    ReplyDelete
  59. Tolong bimbing dan di ajarkan Tuan.
    Email: agus_alwi@outlook.com

    ReplyDelete
  60. Tolong bimbing dan di ajarkan Tuan.
    Email: agus_alwi@outlook.com

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum Tuan Waris. Bimbinglah hamba ke jalan untuk mengenal diri yang hakiki sesungguhnya DIRI inilah jambatan untuk mengenali yang MAHA KUASA. Ini email hamba Tuan. agus_alwi@outlook.com
    Semoga Tuan ialah hamba, hamba ialah Tuan mendapat keredhaaa-NYA. Aamiin

    ReplyDelete
  62. assalamu alaikum..sy sangat tertarik dgn artikel hamba allah ini sudikah berbagi cara2 agar bisa lebih mudah buat sy untk mengenal diri ini .email ke rifaisd@gmail.com terima kasih sebelumx

    ReplyDelete
  63. Assalam Tn..
    Saya masih lagu dlm proces mengenal diri sendiri dan diharap dapatlah tn betkongsi dengan saya, dan akan saya beritahu tn apa yg saya lakukan dan harap dpt tunjuk ajar dr tn kelak...
    Harap tn dapat membalas ke email ,
    wpl7977@gmail.com
    Wslm..
    Putra Adika

    ReplyDelete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. Assalam Tn..
    Saya masih lagu dlm proces mengenal diri sendiri dan diharap dapatlah tn betkongsi dengan saya, dan akan saya beritahu tn apa yg saya lakukan dan harap dpt tunjuk ajar dr tn kelak...
    Harap tn dapat membalas ke email ,ada perkara yg ingin saya tanyakam dan amat penting sekali..

    wpl7977@gmail.com

    Wslm..
    Putra Adika

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum...jika berkenan mohon di share pengalaman mencari diri ini le email saya pugerprakoso@gmail.com
    Trima kasih...Wassalamualaikum...


    Puger Prakoso

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum...jika berkenan mohon di share pengalaman mencari diri ini le email saya pugerprakoso@gmail.com
    Trima kasih...Wassalamualaikum...


    Puger Prakoso

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum...
    Mohon diberi tunjuk ajar tuan guru dalam usaha mencari diri ini... email sy syuliza41@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum...
    Mohon diberi tunjuk ajar tuan guru dalam usaha mencari diri ini... email sy syuliza41@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum bapak waris naning,sudilah kiranya bapak emailkan kepada saya kaedah2 yang dapat dilakukan untuk kita mentajalikan diri yang sebenar-benar diri ini kerana saya musafir yang sedang mencari kebenaran
    emailkan saya di wajapster@gmail.com

    ReplyDelete
  71. Assalammualaikum wr, wb,
    Salam knal Pak Waris..
    saya sedang pelajari pengalan diri sejati pak... tpi belom tau tata caranya..
    Jika Bapak berkenan tolong email ke ahmad.abit1987@gmail.com tentang tata cara yang ringkas dan mudah untuk mempelajarinya menemui Diri sejati.
    Demikian pak atas bantuan dan perhatian bapak saya ucapkan banyak terima kasih.
    Wassallam
    salam.. Ahmad dari makassar sulawesi selatan..

    ReplyDelete
  72. Assalammualaikum wr, wb,
    Salam knal Pak Waris..
    saya sedang pelajari pengalan diri sejati pak... tpi belom tau tata caranya..
    Jika Bapak berkenan tolong email ke ahmad.abit1987@gmail.com tentang tata cara yang ringkas dan mudah untuk mempelajarinya menemui Diri sejati.
    Demikian pak atas bantuan dan perhatian bapak saya ucapkan banyak terima kasih.
    Wassallam
    salam.. Ahmad dari makassar sulawesi selatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asskum pak ahmad basit. Mengenal diri sendiri.cuba bacakan dua kalimat syahadat meniadakan nabi muhammad jahir. Yg ada muhamad bathin. Insya Allah

      Delete
  73. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. Assalamu alaikum
    Sangat tertarik dgn pengenalan diri sejati tuan..
    Jika berkenan mohon di emailkan ke:
    wandilub@gmail.com

    Terimakasih
    Wandi Lubis

    ReplyDelete
  76. assalamu alaikum
    lama diri ini berkelana,tp tdk dpt mengenal diri
    jika berkenan mohon diberi tunjuk
    ke email.anjurafiboy@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum tuan, saya benar-benar ingin mengenal diri saya sebenar, saya mohon jasa baik Bapak Waris, sekiranya dapat memberi tunjuk ajar bagaimana caranya dan email ke saya bennee88@yahoo.com.my. Semoga Allah swt membalas kebaikkan Pak Waris dan saya ucapkan jutaan terima kasih.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum tuan, saya benar-benar ingin mengenal diri saya sebenar, saya mohon jasa baik Bapak Waris, sekiranya dapat memberi tunjuk ajar bagaimana caranya dan email ke saya bennee88@yahoo.com.my. Semoga Allah swt membalas kebaikkan Pak Waris dan saya ucapkan jutaan terima kasih.

    ReplyDelete
  79. assalamu alaikum.
    mohon bimbingannya pak agar bisa mengenal diri. semoga allah s.w.t slalu memberi kesehatan pada bapak. saya abd. kadir email:kadirsompa@gmail.com

    ReplyDelete
  80. assalamu alaikum.
    mohon bimbingannya pak agar bisa mengenal diri. semoga allah s.w.t slalu memberi kesehatan pada bapak. saya abd. kadir email:kadirsompa@gmail.com

    ReplyDelete
  81. nak rapat dgn tuan..semoga ada rezeki ku emailkan
    nasirkenari@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Asslm wr wb. Bpk naning, salm kenal dari seirang fakir NTB Lombok, mohon bimbingannya, sy baru masuk k artcle ini.
    Saya sdg bljr mngnal diri, mhon bimbingn jenengan.
    Email ondi817@gmail.com
    Terima ksh dan izin share.

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum bok naning saya org bodoh,dengan ke bodohan saya ingin mengenal diri saya trims atas ilmunya.

    ReplyDelete
  84. Salam .. Tuan Waris Naning
    Dengan izin NYA .. saya temui Blog Tuan... setelah sekian lama mencari... gagal dan mencari lagi.
    Andai ada kesudian Tuan .. ajarkan lah saya teknik menemui mengenali dan mendengar akan .. diri saya sendiri.. saya berharap sangat... moga berkebajikan.. dan dapat saya manfaatkan pada diri keluarga... dan seterusnya pada umat sekeliling saya. insyaallah. pirate5178@gmail.com

    ReplyDelete
  85. Salam .. Tuan Waris Naning
    Dengan izin NYA .. saya temui Blog Tuan... setelah sekian lama mencari... gagal dan mencari lagi.
    Andai ada kesudian Tuan .. ajarkan lah saya teknik menemui mengenali dan mendengar akan .. diri saya sendiri.. saya berharap sangat... moga berkebajikan.. dan dapat saya manfaatkan pada diri keluarga... dan seterusnya pada umat sekeliling saya. insyaallah. pirate5178@gmail.com

    ReplyDelete
  86. Mohon bimbingan bapak waris naning untuk cara pengenalan diri.. Karena saya ingin belajar..
    Email saya : yogiheru406@gmail.com

    ReplyDelete
  87. Mohon bimbingan bapak waris naning untuk cara pengenalan diri.. Karena saya ingin belajar..
    Email saya : yogiheru406@gmail.com

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum saudara, saudara adalah saya dan saya adalah saudara juga.saya ingin bimbingan saudara emai saya: pnirahmawan04@gmail.com

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum Tuan Waris Naning. Sungguh mantap ilmu tuan dan terasa sayu dihati ini kerana ketiadaan ilmu mengenal untuk balik je kampong nanti. Mohon tunjuk ajar dari tuan untuk saya mengenal diri. Sangat-sangat mengharap panduan dari tuan yang ariff. Saya boleh dihubungi melalui email:wanmomanie@gmail.com atau whatsapp melalui 013 390 3838. Terima kasih didahulukan.

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum..Tuan Waris Naning.
    Saya tertarik sekali dgn articles yg Tuan utarakn.Sebenarnya sudah juga sy berusaha utk mrngenali diri sejati diri yg di dalam tp masih juga belum menemuinya.
    Bolehkah Tuan ajari sy bagaimana utk mengenalinya??
    Email sy puterahalimunan7@gmail.computerahalimunan7@gmail.comp

    ReplyDelete
  91. Subhanallah, mudah2an sy diberi tunjuk ajar rosleecheharun@gmail.com

    ReplyDelete
  92. Subhanallah, mudah2an sy diberi tunjuk ajar rosleecheharun@gmail.com

    ReplyDelete
  93. Mohon dikirimi juga cara nya Melahirkan diri sejati
    Ini email sya sholiqin74@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Mohon bimbingannya tuan agar apa yang selama ini saya pertanyakan dan saya cari untuk mengenal diri saya dapat terjawab dan temukan. Mohon bimbinggannya 715.agis@gmail.com

    ReplyDelete
  95. Assalamualikum waris naning. Terima kasih di atas perkongsian yang menarik. mohon tunjuk ajar dalam mempelajarinya. email saya di haha_lidd@yahoo.com

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum tuan waris naning sya sangat ingin mengenal diri mohon di bimbing tata cara nya.email saya koreaface@gmail.com , terima kasih banyak sebelumnya

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum tuan waris naning, semoga sentiasa berada di dalam sihat. Indah sungguh penyampaian kata-kata tuan menyatukan engkau dan aku, amat jelas sekali keakraban itu melalui penulisan tuan buat kefahaman kami. Mohon bimbingan dr tuan jika diizinkan ke m.najib.gnpgeo@gmail.com

    ReplyDelete
  98. assalamualaikum bapak waris.....mohon diberi petunjuk belajar mencari diri....
    jika tidak keberatan diemail ke armankft@gmail.com....
    Wassalam

    ReplyDelete
  99. mohon saya di kirimin wejangan cara mengenal diri ke syafrizzal@gmail.com

    ReplyDelete
  100. Assm...mhon pencerahannya untuk mengenal diri krn saya dlm tahap mencari jati diri...ke hentongdafa@gmail.com. trima kasih tuan.

    ReplyDelete
  101. Assalammualaikum bapak waris naning, saya berniat untuk mempelajari sampai ketahap ini,jikalau bapak naning Iklas dan ridho mohon di beri petunjuk untuk tata cara pengamalan nya,
    hs8908238@gmail.com

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum Wr.Wb Bapak Waris Naning mohon bimbing aku utk mencari diri yg sebenarnya. ishakjrinx@yahoo.com

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum Wr.Wb Bapak Waris Naning mohon bimbing aku utk mencari diri yg sebenarnya. ishakjrinx@yahoo.com

    ReplyDelete
  104. assalamualakum,saya yana doif ini mohon di bimbing untk mencari jati diri sebenar benar diri,kira tuan ridho membimbing tata cara nya,

    ReplyDelete
  105. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  106. Assalamualaikum bpk tuan waris naning, aku ingin mengenal diri yg sebenar benarnya diri, mhon arahan dan bimbingannya ilhamasfx16@gmail.com trimakasih

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum bpk tuan waris naning, aku ingin mengenal diri yg sebenar benarnya diri, mhon arahan dan bimbingannya ilhamasfx16@gmail.com trimakasih

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum...tuan Waris naning..Ini ilmu mengenal diri bapak bagindo muctar kan...Boleh emel kan tata cara beramal kepada saya...Dan minta diijazahkan terimakasih...Emelkan kepada rodzisha@gmail.com

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum...tuan Waris naning..Ini ilmu mengenal diri bapak bagindo muctar kan...Boleh emel kan tata cara beramal kepada saya...Dan minta diijazahkan terimakasih...Emelkan kepada rodzisha@gmail.com

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum tuan waris naning.. mohon kirim ke email rizkiwahyudi215@yahoo.com tentang apa itu mati sebelum dimatikan dan bagaimana caranya? Terimakasih sebelumnya

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum semoga sehat dan keberkahan selalu tercurah.mohon ijin mengamalkan barang 1 atau 2 artikel,semoga tuan sudi kiranya memberikan berkah dan ijazah meski lewat serangkaian tulisan.wassalamualaikum

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum bapak waris naning,,
    mohon diberi petunjuk belajar mencari diri..
    jika tidak keberatan email ke nuri76_sg@yahoo.com.sg
    Terima kasih..
    wassalam

    ReplyDelete
  113. Bgmn praktek mengenal diri sebenar diri
    Mohon petunjuk than !

    ReplyDelete
  114. minta penjelasan lebih khusus...0143618832..t.kasih

    ReplyDelete
  115. assalamu alaikumwr.wb tuang waris, sya hendak sekali mengenal diri saya untuk mendekatkan diri kepada penciptanya tpi apa daya bila diri saya saja tidak bisa mengenalinya,, bila berkenang mohon dibimbing melalu email saya ( allylucky92@gmail.com ) terimakasih

    ReplyDelete
  116. salam bapak naning..emailkn sy juga ya...ilmu mengenal diri .. moga allah membalas kbaikn mu... nurazwanis91@gmail.com

    ReplyDelete
  117. senang rasanya bisa melihat para pengamal Ilmu Mengenal Diri BBM

    ReplyDelete
  118. Mengenal diri bukan seperti itu, belajarlah dari seorang guru yang Mursyid, yang sempurna ke ilmuannya.

    Tidak ada seorang manusiapun yang dapat mengenal DIRI nya tanpa seorang Guru. Jika berpatokan pada hadits man arofa nafsahu faqod arofa robbahu, maka carilah orang (guru yang Mursyid) yang sudah mengenal Tuhannya, maka orang tersebut dapat membawa kita untuk mengenalkan kita kepada DIRI kita.

    Karena Rasulullah.SAW saja diantarkan oleh Sayyidina Jibril As.menuju Allah.

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum tuan WARIS naning, saya mohon petunjuknya tuk mengenal diri
    Emel saya akmaleamma@gmail.com
    terima kasih sebelunya

    ReplyDelete
  120. assalamualaikum bapak waris naning,,rasanya ada 2 kehidupan dalam diri. 1-wujud zahir & 1-nya lagi wujud batin. apakah aku yg hidup secara lahiriah/zahir dengan wujud aku yg hidup secara batiniah ini yg mesti di persatukan atau ke2nya tetap dikedudukan(gaib)nya tetap bersinergi dengan/atas kendali kesadaran ruh(ruh yang sadar)atau semestinya bagaimana. mohon pencerahan bapak . banyak terima kasih.

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum warohmatullohi wabarokatuh...
    Salam hormat santun & ta'dzim kpd saUDARAku bpk WARIS yg di kasihillah ...
    Semoga bpk berkenan tuk membina saya agar mencapai hakikat Ma'rifatullah sadzati yg di ridloi...

    ReplyDelete
  122. Allah saya baru baca blog ini... Inilah yg saya cari selama ini... tuan mohon.. Mohon bila Tuan berkenan tolong email ke endri_irawan@yahoo.co.id tentang tata cara yang paling ringkas n mudah untuk kita dapat menemui Sejati Diri kita, dan mohon bagaimana cara gamblangnya keluar cahaya dari jari itu, karena saya dedang belajar ini.

    ReplyDelete
  123. mohon perkongsian tuan2 yng arif..apakah makna sebenar diri

    ReplyDelete
  124. assalamualaikum tuan waris naning...bole email saya cara latihan untuk mengenal diri, terima kasih

    ReplyDelete
  125. email saya kalistamar@gmail.com

    ReplyDelete
  126. Assalamualaikum tuan guru
    Saya Abdul Hamid dari Sungai Penuh Kerinci Jambi
    Dengan ini memberanikan diri memohon kepada tuan guru utk mengajarkan dan membimbing saya dalam pencarian diri ini, mohon dengan segala hormat tuan guru mengirimkan ke email saya hamidpan87@yahoo.com
    Semoga Allah dan dan Muhammad yg terakhir dizahirkan Nya selalu bersama kita
    Amin...

    ReplyDelete
  127. Assalamualaikum,saya juga ingin mengenal Allah dengan jalan Tuan Guru jelaskan disini.mohon keizinan untuk mempelajari ilmunya.terima kasih kerana sudi berkongsi diruang yg terhad ini.ia sungguh beerti buat saya.alhamdulillah

    ReplyDelete
  128. Assalamualaikom tuan. Izinkan saya mengenali dan mempelajari ilmu makrifat dr tuan... ini email saya :mamat3808@yahoo.com

    ReplyDelete
  129. Assalamualaikom tuan. Izinkan saya mengenali dan mempelajari ilmu makrifat dr tuan... ini email saya :mamat3808@yahoo.com

    ReplyDelete
  130. Salam Bapa Waris Naning..mohon berikan pencerahan lanjut bagaimna mencari diri sejati dan pelatihannya..dan terima kasih di atas perkongsian ilmunya.. semoga Allah memberkati usaha bapa..emel sy shahimar52@gmail.com

    ReplyDelete
  131. Aku ingin kenal dengan diri sendiri.

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum Tuan Waris. Bimbinglah hamba ke jalan untuk mengenal diri yang hakiki sesungguhnya DIRI inilah jambatan untuk mengenali yang MAHA KUASA. Ini email hamba Tuan. Ini email saya : haddydwisetyawan95@gmail.com
    Semoga Tuan ialah hamba, hamba ialah Tuan mendapat keredhaaa-NYA. Aamiin

    ReplyDelete
  133. Assalamu'alaikum tuan guru.
    Perkenalkan hambe bername Supiansyah Bin Ramli dari kalimantan, sungguh perkara yang berharge yg tuan guru sampaikan ini. Jikalau tuan guru berkenan dg keikhlasan, sudilah tuan guru menyampaikan bimbingan kepade hambe yg fakir ini. Sebab hambe sudah bertahun2 menyelam tak jua kunjung bertemu dasaran, selalu berjumpa halangan dan rintangan. Banyak sudah yg hambe jumpai tp berujung pade duniawi, sungguh bukan permintan nurani hambe itu smw. Mungkin jalan Dia lah ini mempertemukan kite dalam artikel mulia tuan guru, agar hambe bise bertemu dg Diri Sejati. Sungguh tak ade yg bs hamber perbuat, hanye Allah yang menjadi harapan pembalas hambe terhadap kebaikan tuan guru. Semoge berkah Dunie Akhirat. Akhir kalam hambe berharap bise mengenal yang punye Ilmu dan pula yang menyampaikannye. Sudilah tuan guru menyape hambe yg fakir ini lewat (syahpian87@gmail.com)
    Semoge Allah mempertemukan kite kelak dalam kebaikan ilmu.
    Wassalamu'alaikum tuan guru hambe

    ReplyDelete